Mit együnk, hogy szebbek legyünk?

Az vagy, amit megeszel - hangoztatják sokszor a táplálkozási szakértők. Valóban igaz, hogy ha nem megfelelően étkezünk, a hiánybetegségek jelei előbb-utóbb megmutatkoznak a külsőnkben is. Sötét karikák a szem alatt, száraz bőr, ráncok vagy éppen töredezett körmök formájában. Éppen ezért összegyűjtöttünk Neked 9 + 1 megoldást szépségápolási problémákra, hiszen a kiegyensúlyozott mindennapokhoz az ápolt, egészséges külső is hozzátartozik.

Gyenge, töredezett haj

Megoldás: Teljeskiőrlésű gabonák

Az olyan teljesértékű gabonafélék, mint például a barnarizs vagy a zab elképesztő magas értékben tartalmaznak esszenciális B vitaminokat. Ezek közül is a haj számára legfontosabb a biotin, ismertebb nevén a B7 vitamin, amely elsősorban a hajhullás csökkentéséhez és a ragyogó hajkorona eléréséhez fontos vitamin. Emellett kovasav és cink tartalmuk óvja az egészséges hajvégeket. Megvédik a kiszáradástól, töredezéstől a hajszálakat. Az egészséges, erős és fényes hajért illesszük be az étrendünkbe a teljeskiőrlésű gabonákat, minél változatosabb formában.

Sötét karikák a szem alatt

Megoldás: Spenót

Ha búcsút szeretnél inteni a szem alatti sötét karikáknak, akkor a K-, és C-vitamin forrásaidat kell feltöltened. Ezt a spenóttal és a belőle készült turmixszal teheted meg.

A fáradtságtól kezdve a vérszegénységig számtalan oka lehet a szem alatti karikáknak. Ugyanakkor, legtöbb esetben az említettek mindegyike a rossz keringésre vezethető vissza. Annak érdekében, hogy búcsút mondhassunk a problémánknak, K- és C-vitamin raktárainkat érdemes feltölteni. Ezek segítenek normalizálni a keringést és erősítik az érfalakat. Az olyan sötét leveles zöldségek, mint amilyen a spenót is, gazdagon tartalmazzák mindkét vitamint. Nem csak főzeléknek érdemes elkészíteni, hiszen levele nyersen kiváló saláta alapanyag és szenvicsek feltétjeként is izgalmas ízekkel dobja fel az étkezést.

Száraz bőr

Megoldás: Magvak

Az olajos magvak segítenek megőrizni a bőr természetes feszességét, mivel rengeteg E-vitamint és omega-3 zsírsavat tartalmaznak.

A mogyoró, dió és egyéb magvak egytől egyig szuper E vitamin források, amelyek segítik megtartani a bőr természetes nedvességtartalmát. Ha rendszeresen fogyasztasz magkeverékeket, bőröd garantáltan sima és hidratált marad. Akit azonban érzékeny bőrrel áldott meg a természet, részesítse előnyben inkább a lenmagot és diót. Mindkettő igen magas arányban tartalmaz omega 3 zsírsavat, ami köztudottan a száraz bőr megmentője, mivel belülről táplálja, hidratálja azt.  

Elszíneződött fogak

Megoldás: Ropogós gyümölcsök és zöldségek

A ropogós zöldségek A-vitaminnal töltenek fel.

A legelső és legfontosabb az egészséges, fehér fogak felé vezető úton, a megfelelő szájhigiénia kialakítása. Ugyanakkor friss, ropogós gyümölcsök és zöldségek rendszeres fogyasztása, mint például az alma, zeller, répa sokat segíthet, hogy a fogak fehérebbek legyenek. „Dörzsölő” hatásuk rágcsálás közben fejti ki hatását: eltávolítja az étkezések után megmaradt lepedékek egy részét és ezzel megelőzi, hogy az ételmaradék elszínezze a fogakat.

Cserepes ajak

Megoldás: Joghurt és zabkása smoothie

Nincs is finomabb egy selymes smoothie-nál! A zabkása és a joghurt segít feltölteni a B-vitamin raktáradat, éppen ezért ideális akkor, ha cserepes az ajkad

A kiszáradt, kirepedezett ajkak problémája időről-időre mindannyiunkat utolér. Azonban, ha nem csak a szeles, hideg időben kínoz a probléma, valószínűsíthetően B vitamin hiány állhat a háttérben. A B-vitamin komplexek a már ismertetett módon táplálják bőrünket. Érdemes olyan kombinációban fogyasztani, amely egyúttal célzottan kezeli is a problémát. A zabkása és a joghurt együttesen nem csupán kitűnő B-vitamin kombinációkkal támogatja az ajkak szépségét, hanem a bennük lévő cinknek hála selymessé varázsolják a bőrt már étkezés közben. Édesítsük a zabkását mézzel, így tovább fokozható a gyógyhatás.

Ráncok

Megoldás: Olajos halak

Annak érdekében, hogy megőrizzük bőrünk rugalmasságát, hogy arcunk sokáig ráncmentes maradhasson, először is az omega-3 zsírsavakból fogyasszunk bőségesen. Segítségükkel a bőr belülről táplált marad, így megelőzzük, hogy elveszítse nedvességtartalmát, megóvhatjuk a kiszáradástól és támogatjuk a kollagéntermelést is. A halételek és tengeri herkentyűk mind kiváló omega-3 források, azonban sokan nem rajonganak értük. Számukra a már említett dió és lenmag nyújthat megoldást.

Akne

Megoldás: Fokhagyma

Kevesen tudják, de gyulladáscsökkentő hatása miatt nagy segítség lehet a problémás, pattanásos bőr tisztántartásában. Természetes antibiotikum forrás, vértisztító, immunerősítő és antibakteriális összetevőinek hála sikerrel bevethetjük az aknét okozó bakteriális fertőzésekkel szemben is.

Sápadt arcszín

Megoldás: Rákfélék

Ha gyakran sápadt, szürkés fényű az arcbőröd, megeshet, hogy vérszegénységtől szenvedsz. Ez elsősorban vashiányos vagy B12 hiányra utaló megbetegedés. Iktass étkezéseidbe tenger gyümölcseiből készült fogásokat. A rákfélék, a kagyló, de különösen az osztriga, mindkettőből igen magas koncentrációval büszkélkedik. Ha nem rajongunk a tengeri fogásokért, B12 található még a májban, a tojásban, a tejben is, természetesen ezekből is hozzájuthat szervezetünk a vitaminhoz.

Táskás szemek

Megoldás: Avokádó

Ha gyakorta puffadt arccal és táskás szemmel találkozunk a tükörbe nézve, nagy valószínűséggel valami okból a szervezetünk visszatartja a folyadékot. Szerencsére a probléma gyorsan és könnyen kivédhető, persze némi odafigyeléssel és apró változtatással a táplálkozásunkban. Érdemes visszafogni a sófogyasztást és egyúttal némiképp megnövelni a kálium tartalmú alapanyagokat ételeinkben. Az avokádó például kálium tartalma mellett telítetlen zsírjainak és enzimjeinek köszönhetően a koleszterin felszívódását is csökkenti és telis-tele van antioxidánssal, ami ráadásként a bőr öregedése ellen is kiválóan felveszi a harcot.

Gyenge, töredezett körmök

Megoldás: Tojássárgája

Kutatások támasztják alá, hogy a szervezet biotin (B7-vitamin) szintje befolyásolja a körmök állapotát. A biotin növelésével a körmök megerősödnek és kevésbé hajlamosak letöredezni, beszakadni. A B7-vitamin mellet a köröm szépségéért a cink és a vas is felelős, hiányukban deformált, hullámos felületű lehet és nem ritkán fehér foltok alakulnak ki rajta. Meglepő, de a tojássárgája mindhárom tápanyagot tartalmazza. Ezért, ha körmeink gyengék, töredeznek, ideje egy finom omlettnek vagy - az édesszájúak kedvéért – piskótának. A tojás továbbá remek fehérjeforrás, amely pedig a körömnövekedésre van jótékony hatással.